عنوان | مقدمه اي بر معماري اطلاعات | ||||
نويسنده | حسن ابوالحسنى | تاريخ ارسال | 28/04/1381 | نام قسمت | معمارى اطلاعات |
يکي از مهارتهايي که امروزه بعنوان حرفه اي اساسي در طراحي سايتها بر روي اينترنت مطرح است تحت عنوان معماري اطلاعات مورد بحث قرار ميگرد. گرچه هنوز تعريف استاندارد و واحدي براي آن وجود ندارد ولي يک تعريف ساده که دربرگيرنده مشخصه هاي اساسي آن بوده مي تواند بصورت زير ارايه گردد: معماري اطلاعات پروسه طراحي دسترسي به اطلاعات است بطوريکه استفاده کنندگان بتوانند به بصيرت خود در پيمايش سريع و سازنده سايت اتکا کنند. عامل اساسي در اين تعريف استفاده کنندگان است. يک سايت بدون استفاده کننده مثل خانه يا اتومبيل بلااستفاده است. براي اينکه يک وب سايت استفاده کننده داشته و استفاده کننده رغبت در استفاده مکرر از آنرا داشته باشد بايستي استفاده از آن آسان باشد. يکي از ملزومات استفاده آسان از يک سايت اين است که استفاده کننده بدون نياز به اتلاف وقت راه خود را در سايت براي حصول به هدف مورد نظر با سرعت پيدا نمايد. بنابراين يکي از اعمال اساسي براي معمار اطلاعات طراحي سيستم پيمايش(Navigation) سايت است. ولي قبل از طراحي پيمايش يک سايت، معمار اطلاعات، بايستي ساختار سايت را طراحي کند. او بايستي تعيين کند که هر صفحه چه اطلاعاتي را در بر گرفته و اين اطلاعات چگونه در صفحه جا داده ميشوند. حال اين سؤال مطرح ميشود که او بر چه اساسي اطلاعاتي که بايستي در سايت قرار گيرد را تعيين ميکند؟ کساني که تخصص در طراحي سيستم ها يا نرم افزارها را دارند ممکن است جواب اين سوال را بصورت زير بيان کنند: ما ياد گرفته ايم که چگونه نيازمنديهاي يک سازمان را تحليل نموده و براساس آن سيستم را طراحي وپياده سازي کنيم. براي طراحي وب سايت يک سازمان ما به همين روش عمل کرده و آنرا با تکنولوژي روز پياده سازي مي کنيم. گرچه اين گزاره مي تواند در طراحي برنامه هاي کاربردي يک موسسه که به توسط کارکنان آن مورد استفاده قرارمي گيرد، تا حدي صادق باشد ولي در مورد سايتي که بالقوه داراي تعداد زيادي از استفاده کنندگان با زمينه هاي متفاوت هستند صادق نيست. معمولا سايتهايي که براساس ساختاربندي سايت مطابق با فانکشن هاي يک موسسه پياده سازي مي شوند براي استفاده عام مناسب نيستند. کار يک معمار اطلاعات اين است که از ديد يک استفاده کننده ساختار سايت را طراحي کند. براي اين منظور امروزه معمولا از پروسه زير در طراحي ساختار سايت استفاده مي شود: همانگونه که امروزه براي ساخت نرم افزارها از روش تکراري(Iterative) استفاده مي شود، يک معمار اطلاعات نيز ممکن است پروسه اي تکراري را اعمال نمايد. مثلا ممکن است در هر تکرار يک شخصيت ساخته، سناريوهايي براي آن ايچاد کرده و براساس آن فانکشن هايي براي سايت تعريف نمايد. در تکرار بعدي نظير اين پروسه را با يک شخصيت ديگر انجام داده و پس از تکرارهاي کافي آنها را با هم ترکيب کرده تا ساختار کل سايت را ايجاد کند. حسن استفاده از روش تکراري اين است که در زمان کوتاهي ميتوان محصولي براي نشان دادن به مشتري يا ديگر اعضا تيم داشت تا نظر آنها را قبل از تکرار بعدي دريافت نمود. منابع مفيد :
http://econtentmag.com/Magazine/Columns/02/firewall4_02.html
http://www.bogieland.com/infodesign/ |